Paragrafen

Lokale heffingen

Onze inzet

Onroerende zaak belasting (OZB)

De OZB is een algemene heffing die bestaat uit een eigenaren- en een gebruikersdeel. Het gebruikersdeel heffen we alleen voor niet-woningen. Voor 2024 gelden de WOZ-waarden per 1 januari 2023. Door de jaarlijkse herwaardering moeten de OZB-tarieven voor 2024 opnieuw worden berekend en vastgesteld. In voorliggende begroting stijgt de OZB opbrengst met 3.1% inflatiecorrectie.
Gemeenten kunnen de hoogte van de OZB-tarieven zelf bepalen. Vanaf 2020 is de macronorm vervangen door de benchmark woonlasten van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde OZB, de afvalstoffenheffing en de riool- en waterzorgheffing. Gemeenten kunnen op basis van deze vergelijking rekening houden bij de ontwikkeling van de lokale lasten.

Kostendekkendheid

Binnen de gemeentelijke begroting is een aantal producten opgenomen waarvan is bepaald dat deze op begrotingsbasis niet meer dan kostendekkend mogen zijn. Voorbeelden hiervan zijn de rioolheffing, afvalstoffenheffing, marktgelden, lijkbezorgingsrechten en producten waarvoor leges worden geheven. Voor deze producten is een toelichting opgenomen ten aanzien van de wijze waarop de kostendekkendheid wordt bepaald. Deze toelichting is afgestemd op de vereisten in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). 

Afvalstoffenheffing

Via de afvalstoffenheffing berekenen wij alle kosten die te maken hebben met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval, door aan de inwoners. Uitgangspunt is een kostendekkend tarief. De inwoners van de gemeente Zutphen hebben invloed op hun rekening door hun afval goed te scheiden.

Berekening kostendekkende afvalstoffenheffing

(bedragen *€)

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

5.289.100

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-300.000

Netto kosten taakveld

4.989.100

Toe te rekenen kosten

344.200

Overhead incl. (omslag)rente

68.600

BTW

979.800

Totale kosten

6.381.700

Opbrengst heffingen

6.381.700

dekkingspercentage 100%

Riool- en waterzorgheffing (rioolheffing)

De riool- en waterzorgheffing bestaat (vanaf 2021) alleen nog uit een eigenarendeel. Het eigenarendeel is een vastgesteld bedrag op basis van de kosten van beheer en onderhoud aan de riolering, gedeeld door het aantal woningeigenaren en eigenaren van bedrijven in de gemeente. Bij riool- en waterzorgheffing is geen sprake van jaarlijkse indexering met het inflatiecijfer, maar gaat het om kostenverhaal. De gemeente mag maximaal 100% van de gemaakte kosten verhalen op de inwoner via de rioolheffing.

Berekening kostendekkende riool- en waterzorgheffing

(bedragen *€)

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

2.696.700

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-500

Netto kosten taakveld

2.696.200

Toe te rekenen kosten

600.800

Overhead incl. (omslag)rente

300.522

BTW

225.900

Totale kosten

3.823.422

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

3.823.400

dekkingspercentage 100,00%

Leges

De gemeente levert op aanvraag van individuele burgers een uiteenlopend pakket aan diensten. Door het heffen van leges verhalen we de kosten die we hiervoor maken in principe op de burger die de dienst afneemt. Voorbeelden zijn het verstrekken van een paspoort of het verlenen van een vergunning. Net als bij de Rioolheffing en Afvalstoffenheffing geldt dat de tarieven in de Legesverordening maximaal kostendekkend zijn. De kostendekkendheid dient te worden beoordeeld op de verhouding tussen de kosten en opbrengst per titel uit de Legesverordening.

Berekening kostendekkendheid van de leges

(bedragen *€) Titel 1 Algemene dienstverlening

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

922.204

Overhead

347.923

BTW

Totale kosten

1.270.127

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

1.089.400

Mate van kostendekking

85,77%

(bedragen *€) Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

2.009.198

Overhead

1.319.541

BTW

Totale kosten

3.328.739

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

1.490.000

Mate van kostendekking

44,76%

(bedragen *€) Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

47.707

Overhead

38.278

BTW

Totale kosten

85.985

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

34.400

Mate van kostendekking

40,01%

Parkeren

Voor het parkeren zijn er 2 soorten heffingen:

  1. parkeergelden via betaald parkeren en parkeervergunningen
  2. boetes

In voorliggende begroting zullen de parkeergelden en parkeervergunningen met 3.1% stijgen. Voor de parkeerboetes volgen wij de landelijk vastgestelde maximale bedragen.

Kwijtscheldingsbeleid

Als iemand met schulden door geldproblemen de opgelegde heffing niet kan betalen, kan hij in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. In de begroting is daar voor 2024 het volgende bedrag voor opgenomen:

  • € 298.500 voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing

Net als in voorgaande jaren kunnen we vooraf kwijtschelding verlenen op basis van de gegevens van het landelijke Inlichtingenbureau van het Ministerie van Sociale Zaken. Hierbij geeft een inwoner vooraf toestemming om zijn gegevens zoals die bij de landelijke overheid bekend zijn, te gebruiken voor de kwijtscheldingsaanvraag. Als voldaan wordt aan de kwijtscheldingsnormen wordt automatisch vooraf kwijtschelding verleend. Aanvragers die geen automatische kwijtschelding krijgen, omdat bijvoorbeeld niet alle gegevens konden worden gecheckt, kunnen achteraf een aanvraag indienen. Soms wijzen we een aanvraag af vanwege een te hoog inkomen en/of een te hoog vermogen.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:54:29 met de export van 11/07/2023 12:53:20